zondag 30 december 2012

Terugkomen....

  Door Tjalling van den Bosch

Nee dit epistel gaat niet over een wonderbaarlijke herrijzenis zeg maar een 'come back' van iemand, maar ik wil even terugkomen op een paar items die reeds eerder op dit medium zijn geplaatst.
In het epistel over 'De Galkin' (september 2012) vroeg ik mij af wie toch de maker van dat 'groot-meesterlijke probleem' was. Er kwam een reactie van 'good old' Alexander Rats, voormalig Europees
kampioen bij de 70-plussers. Hij vertelde mij dat het ging om Michaïl Galkin een jeugdvriend van hem en een zeer symphatieke man.
Uit zijn verhaal kon ik opmaken dat Mischa (Russen verbasteren voornamen nu eenmaal regelmatig) een enorme geest was, wat bij mij geen verbazing wekte, want gezien 'De Galkin' moet de maker ervan inderdaad de nodige hersencellen hebben kunnen aanspreken.
Ratz vertelde mij ook nog het volgende verhaal over Michaïl Galkin.
"Mischa kon soms enorm in zijn eigen gedachten verdwalen""Tijdens een belangrijke wedstrijd in de strijd om het 'Ploegenkampioenschap van de USSR' hadden we vooraf tegen hem gezegd dat hij resoluut met 32-28 moest openen, maar wat gebeurde er ?" "Nadat de klokken in werking waren gezet ging Mischa nadenken en na 55 minuten speelde hij . . . . 32-28 !" "Na afloop vroegen wij: Mischa, waarom dacht je zolang na over de eerste zet ?" "Wel" sprak Galkin "Ik wilde met 32-28 openen, maar toen zag ik even naar 33-29 en de mogelijkheden van die zet zijn zo ongelooflijk . . . . "
Afijn, de man achter 'De Galkin' heeft nu een gezicht gekregen . . .

Ook wil ik nog even terugkomen op het stukje over Jan G. Adema (augustus 2012)
waarin ik de filosofische kwaliteiten van het onderwerp aan de kaak stelde.  Jan sprak na een onnodige nederlaag in de wedstrijd tegen Hengelo de opmerkelijke woorden:
"Je moet het onafwendbare niet bestrijden, maar aanvaarden" !
Nadat Adema het epistel had gelezen kreeg ik de volgende reactie, want volgens hem had ik het niet helemaal goed begrepen:
"Accepteer wat je niet kunt veranderen en verander wat je niet kunt accepteren". (!?)
"Wijsheid is dat je onderscheid kunt maken tussen deze twee". (??)
"Als je je druk maakt over een onnodig verloren dampartij dan speelt dat zich af in je brein (dus je ego)". oké . .
"Als je hiervan bewust bent ontstijg je je ego en accepteer je wat is" . . . ,
Ober mag ik wel een dubbele whiskey?

Om dan maar in de esoterische sferen dit jaar af te sluiten:

 de toekomst is ongezien, onvoorzien en oningezien

dus daarom een gelukkig tweeduizendendertien . . . .

(oftewel . . . . geniet, maar drink met mate . . . .)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten