dinsdag 10 september 2013

Rondje langs de velden

Door Tjalling van den Bosch

Na mijn jaarlijks (dam)uitstapje naar (Cap) Salou (in mei) breekt er voor mij een tijd aan waarin werk voorrang krijgt boven alle andere activiteiten. Dus zit het er voor mij niet in om mee te doen aan één van de Nederlandse zomertoernooien, maar dat betekent natuurlijk niet dat ik deze toernooien, in mijn spaarzame vrije tijd, niet met een bezoekje kan vereren.

Heerhugowaard Open
van 13 t.e.m. 20 juli 2013
138 deelnemers

Dit toernooi bruiste van de (dam-)energie, de topspelers speelden zoveel mogelijk op elektronische borden en gingen zo 'life de ether in', verder  werden de andere spelers verzocht om hun partijen via i-pads of tablets 'semi-live naar de huiskamers te versturen'. Voorts was Ton Sijbrands ingehuurd om partijen (wederom 'live')  vancommentaar te voorzien en ook dit kon men thuis aanschouwen.
Kortom 'world-wide' hoefde niemand ook maar iets te missen van dit fantastische toernooi. Maar dat was nog niet alles, voor mensen die, om wat voor reden dan ook, niet mee konden doen aan het toernooi, maar toch wilden dammen, was er de mogelijkheid om dagelijks thuis via  playdraughts.com mee te doen aan sneldamtoernooitjes. De te winnen prijzen, voor deze toernooitjes, logen er niet om, zo mocht de overall-winner' een toernooi uitkiezen waar hij/zij aan mee wilde doen, geheel op kosten van de organisatie, en dan niet alleen het toernooi op zich maar ook de reis en het hotel werden vergoed ! Toch was een bezoekje aan het toernooi ook zeker de moeite waard. De vriendelijke gastheren en -vrouwen verzorgden het natje en het droogje uitstekend en vele beeldschermen (in de kantine) zorgden ervoor dat je niet zo nodig in de speelzaal moest zijn om je toch met de partijen te vermaken. Gedurende de week was er ook nog van alles te doen, zoals: sneldammen, quatre mains, voetballen (!) en een grote BBQ . . .Alexander Baljakin ging er uiteindelijk met de hoofdprijs vandoor.

Nijmegen Open
van 21 t.e.m. 27 juli 2013
108 deelnemers

Sinds 1985 wordt dit toernooi gehouden en is daarmee één van de langstlopende. Ik was er nog nooit geweest, maar ik weet dat in het verleden veel van mijn clubgenoten regelmatig een dag uitzochten voor een bezoekje ('rondje Goffert'). Op de middag dat ik er was, was er (behalve de partijen) niet zoveel te doen, maar het was goed om enkele clubgenoten in actie te zien. Als eerste zag ik Anton Schotanus zitten, ondeugend zonder sokken in zijn verder dichte schoenen, even later ontwaarde ik Jan Terpstra, geheel volgens de 'mode der Nederlandse man' met sokken aan in zijn sandalen. Tot slot kwam ik Jan Adema tegen, die, geheel onacceptabel, zonder sokken en zonder schoeisel door de sporthal banjerde (hoezo, geen nevenactiviteiten (?), als je er maar oog voor hebt !) Op woensdagavond konden grootmeesters en liefhebbers meedoen aan een sneldamtoernooi. Roel Boomstra stond hier, na afloop van het hoofdtoernooi, op de hoogste trede.

Brunssum Open
van 2 t.e.m. 10 augustus 2013
96 deelnemers

Hier was ik nog nooit geweest en daar is dit jaar helaas geen verandering in gekomen. Er zijn 'grote verhalen' over dit toernooi dat ook een lange geschiedenis kent (zie op dit blog het epistel van juli 2013 -Brunssum-). Verder kan ik er niet zoveel meer over vertellen. Op dinsdagavond was er een sneldamtoernooi waaraan ik graag had meegedaan, maar helaas 'riep de plicht, die adelt . . .'. Macodou Ndiaye werd de glorieuze winnaar.

Hoogeveen Open
van 12 t.e.m. 17 augustus 2013
92 deelnemers

Dit toernooi is één van de jongste en ontwikkelt zich goed. Er zijn diverse activiteiten zoals het sneldammen en het quatre mains oftewel 'vier handen'. Tom Huizinga eindige in het reguliere toernooi als voorlaatste, dit kwam naar eigen zeggen omdat hij druk bezig is met schrijven van het boek 'Tom Huizinga verliest' dat volgens hem uit maar liefst 17 delen zal bestaan (de optimist . . .).
Het toernooi heeft met ruim 90 deelnemers wel zo'n beetje het maximum bereikt, althans veel meer kunnen gewoon niet in de speelzaal (wijkgebouw 'het Knooppunt'). De damclub uit Hoogeveen heeft al een jarenlange relatie met het bedrijf Mijnheer Truck Banden en dus draagt het toernooi ook deze naam, net als de club zelf overigens. Winnaar werd collega-penneleur (zie de site van damclub Hijken) Wouter Sipma, dit was vooral te danken aan zijn overwinning op de zelden verliezende Litouwer (en G.M.I.) Aleksej Domchev.

Dat was de zomer van schrijver dezes, om het artikel dan nu maar af te sluiten een kleintje van een zekere L. van Leeuwen:

Het klopt dat wit een schijf meer heeft, maar zwart lijkt regelrecht naar dam te lopen. De oplossing van de componist luidt:
40-34 (32x41) 47x36 (39x30) 45-40 ! altijd leuk zo'n 'wachtzet'.
Het moge duidelijk zijn, zwart kan alleen nog vervolgen met (28-32) en nu volgt 40-34 ! (30x39) 48-43 (39x48) 44-40 (35x44) 50x37 (48x31) 36x27.

Grappig, voor de duidelijkheid (en voordat ik weer commentaar krijg): mocht zwart op zijn eerste zet niet (32x41) slaan maar(39x30) dan volgt natuurlijk ook 45-40.

 
Uw penneleur gaat 'nazomeren' in Portugal (van 6 t.e.m. 12 november, google 'Portugal Open').

 

 



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten