dinsdag 22 oktober 2013

Eufemisme

Door Tjalling van den Bosch

Eufemisme betekent: verzachtende/verbloemende uitdrukking. Je kunt bijvoorbeeld tegen iemand zeggen: " je liegt", maar als je dat eigenlijk te hard vindt dan zeg je : "dat is niet de waarheid". Vooral in de politiek is men altijd druk bezig om het één en ander te verbloemen. Terwijl ik dit schrijf komt toevallig het Friesch Dagblad van vandaag (12 oktober 2013) mij onder ogen en daarin komt ter sprake dat "staatssecretaris Frans Weekers de Eerste Kamer 'onwaarheden' voorschotelt". "U moet zich schamen" briest GroenLinkser Thisen op een gegeven moment Weekers toe". Dat was al heel wat, want Weekers schijnt volgens het Friesch Dagblad "willens en wetens een bezuiniging van bijna 3 miljard in de soep te  laten lopen" (door de Eerste Kamer 'onwaarheden' te vertellen).
In het verleden zijn ons (Nederlanders) vaker onwaarheden voorgeschoteld, denk alleen maar aan de Betuwelijn deze miljarden verslindende operatie is ons, door eigen belang en de daaruit voortvloeiende leugens, door de strot geduwd. En nu (?), nu zitten we met een onrendabele spoorlijn welke geld kost in plaats dat het geld oplevert !! (en dat was wel wat ons (Nederlanders) als 'waarheid' werd verteld !).

Het J.S.F.-project is de volgende stap die gezet wordt op basis van 'onwaarheden', of zoals
men wil leugens !!! Zo had men de opleidingskosten niet in de begroting opgenomen,een verschil  van tientallen miljoenen euro's. "Hoe zielig kan je zijn" denk ik als ik zoiets lees en dan willen de politici serieus genomen worden !

Hoe is het dan toch mogelijk dat deze projecten toch doorgang vinden ? Ten eerste is daar eigen belang, er zijn mensen die voordeel verkrijgen door 'voor' zoiets te stemmen. Ten tweede zijn er 'voor-stemmers' die dit doen omdat ze gewoon zijn omgekocht. (De arme (in tweede instantie) eerlijke FIFA-functionaris die bekende zich te hebben laten 'omkopen' ten faveure van de WK voetbal in Qatar. De beste man is door zijn bond voor het leven geschorst, en de 'stillen' blijven lekker zitten en hun centjes tellen en het WK blijft gewoon in Qatar !). Ten derde zullen er mensen zijn die de 'onwaarheden' niet zien (en ze dus geloven) en daarom  'voor stemmen' !! Maar op de simpele vraag "waarom moest het allemaal nou zo nodig ?" krijg je nooit een eerlijk antwoord.

Ik moest het bovenstaande even kwijt, excuses hiervoor dierbare lezers en lezeressen. Snel maar weer naar onze edele damwereld. Nou (?), nu ik daar eens over nadenk?  Hoe ging dat eigenlijk met de invoering van de nieuwe tijd/zetten-verhouding in de nationale clubcompetitie. Oh ja, daar werden ook (naar ik heb begrepen) 'spelletjes' gespeeld, dit is althans zeer uitgebreid (zelfs in de pers) naar voren gebracht door enkele (gefrustreerde ?!) bondsraadsleden, die verwachtten dat het een pittige discussie (over dit voorstel) zou worden, maar niets bleek minder waar, het was reeds in ´achterkamertjes´ beklonken! De waarschuwing dat de invoering van deze regel weleens leden zou kunnen gaan kosten werd in de wind geslagen, en dat is dus nu ook gebeurd, sommigen weigeren nog langer in de landelijke tiental-competitie uit te komen vanwege dit alles !

Er zijn voor- & tegenstanders, zelf komt mij dit nieuwe systeem ook niet slecht uit, want,  mede door gebrek aan kennis, kom ik vrijwel nooit in tijdnood, maar dat mag geen reden zijn, eigen belang is geen goed argument ! Want het gaat wel ten koste van onze edele denksport (!) je kunt er lang en breed over praten, maar als je het waagt om lang over de opening en het middenspel te doen kan je
het schudden, ook al heb je na vier uren ploeteren winnend voordeel, het glipt je 'op zeker' door de vingers wegens gebrek aan tijd. Dus ergens moet je 'inleveren' en dan kom je aan de essentie van het dammen. En als je aan de essentie van een sport komt, verkwansel je deze en gaat een prachtig
instituut als onze nationale clubcompetitie naar de kloten.

Ik voorspel u nu reeds dat er, vanwege de 80'+1', de komende jaren meerdere dammers op zaterdag thuis zullen blijven, daarvoor hoef je m.i. geen helderziende te zijn ! Sommigen vinden dat het dammen met een versnelde tijd/zetten-verhouding meer sport is, ik vind het dan steeds minder denksport . . .Als dammen een behendigheidssport wordt dan zijn er wel leukere 'spelletjes' voor handen.
Eén van de eerste voorbeelden hiervan (uren ploeteren en dan nog de winst missen) was de partij tussen Wei Zhou en Alexander Schwarzman (Groningen Seaports Master 2012) waar de laatste, snel even een paar zetten met zijn dam deed om ´tijd te winnen´, en daardoor de winst (die er wel in zat) als sneeuw voor de zon zag verdwijnen. Als een meervoudig wereldkampioen het al niet kan dan is het voor de meeste dammers aan te raden om een gewonnen eindspel maar snel remise te geven. Ik weet dat één van de argumenten was dat de invoering van het 80' + 1'systeem meer 'uitslagen' zou bevorderen, dat klopt meer remises, zo ook in de net gestarte landelijke tientallen competitie.

Er worden ons (twee-wekelijks) voorbeelden hiervan (o.a. op Toernooibase) aangedragen. Net weer zo'n verandering als ooit de '3 punten voor een overwinning', er zouden meer beslissingen (lees winstpartijen) vallen zo werd gesuggereerd,  een onwaarheid dus. Eén van de voorstanders van de nieuwe tijd/zetten-regeling liet ons, op Toernooibase, weten dat hij nu "lekker vroeg thuis was, het weekend is al zo kort". Tegen hem zou ik willen zeggen: "Ja lekker joh, in plaats van met je teamgenoten een prachtig eindspel analyseren waar een (nog spelend) teamgenoot in verwikkeld is, en na afloop met je  damvrienden lekker een hapje te gaan eten, nee dan is 'snel naar huis' een veel betere optie".
Eén van de reden van het invoeren van 80'+ 1' was dat de topspelers er voor waren. In een eerder artikel op dit blog (januari 2013 -Met de tijd meegaan?!) heb ik al eens uitgelegd  dat ik dit bij (absolute) topspelers heb nagevraagd en allen waren ronduit tegen. Als ik de persoon, die het mij dit vertelde, nu met dit gegeven confronteer krijg ik een discussie  over wie wel en wie niet als 'topspeler' moet worden gezien (!), ja spelletjes spelen, en dan wil zo'n bondsraadslid serieus worden genomen ? . . .

Maar ach, ik moet mij als 'oprjochte Fries' stil houden (EN DAT DOE IK DUS NIET), want tijdens de laatste vergadering van de P.F.D.B. werden 8-tallen (in de hoogste afdeling) omgetoverd tot 6-tallen. Eerst werd er door het bestuur in de 'wandelgangen' verteld dat deze maatregel noodzakelijk
was omdat er clubs  waren die geen 8-tal meer op de been kunnen brengen. Er werd natuurlijk gevraagd naar namen, de clubs die toen naar buiten kwamen bleken,  bij navraag, totaal geen idee te hebben waar het over ging (dat was dom bestuur)! Tijdens de vergadering werd de zaal (met volwassen mensen)  verteld dat er nu meer mensen zouden dammen bij de invoering van deze (afbraak-)regel ! (men had geleerd, pas op het laatste moment aankomen met 'DE REDEN').
Dit is echter een regelrechte . . . . . . (eufemisme werkt hier niet), vorig seizoen deden er (zonder de invallers mee te rekenen) 316 dammers mee aan de Friese clubcompetitie en dit seizoen 304.

Beste lezers en lezeressen, het zal wel door het weer komen dat ik wat neerslachtig ben, want ook ik weet dat de wereld niet eerlijk is en dat eigen belang en leugens meer teweeg brengen dan de waarheid . . . maar als er op grond van onwaarheden reglementsveranderingen  doorgedrukt moet worden dan heb ik, net als Eerste Kamerlid Thisen, zoiets van: " U moet zich schamen ". Op de simpele vraag "waarom moest het allemaal nou zo nodig ?" krijg je nooit een eerlijk antwoord. Harry Slinger, u weet wel die Amsterdamse zanger met dat kleine rode mutsje, zong ooit:
Je loog tegen mij, alsof ik een kind was
geloof dat je dacht dat ik helemaal blind was
. . . . . . . 

maar ik denk dat ik dit keer bedank !

Ik ga lekker na-zomeren in Portugal, waar ik mijn titel moet verdedigen (EN DAT IS GEEN LEUGEN !) "Je moet elk artikel altijd wel afsluiten met een leuk diagrammetje" adviseerde een groot dammer mij eens, nou bij deze dan:
Deze compositie is van Andreas Kuyken en natuurlijk geldt: wit speelt en wint. Als je het weet is het zo simpel als wat, maar je verwacht de dam niet 'achterom'.
Oplossing in verkorte versie:
31, 41, 21, 11, 24 en de eindslag: 25x5

 






2 opmerkingen:

  1. Hoi Tjalling,

    Ik vermoed dat je met de opmerking "Ja lekker joh, in plaats van met je teamgenoten een prachtig eindspel analyseren waar een (nog spelend) teamgenoot in verwikkeld is, en na afloop met je damvrienden lekker een hapje te gaan eten, nee dan is 'snel naar huis' een veel betere optie" reageert op mijn uiting op toernooibase tijdens de 1e ronde landelijke competitie Fortuin Dokkum - Hijken DTC 2.

    Ik zou tegen jou willen zeggen dat ik alle partijen tot heden heb nagespeeld, desondanks was ik gemiddeld tegen 18.00 uur thuis. En ja, als je een jong gezin hebt en door de week een drukke baan, dan is het voordeel van het huidig systeem dat je vaker je kinderen nog ziet voor dat zij op bed gaan. En ja, dat vind ik persoonlijk een voordeel. Laten wij het er op houden dat iedere speler vanuit zijn eigen omstandigheden ook persoonlijke voor- en nadelen kan ervaren met het nieuwe kloksysteem, toch?

    Met vriendelijke groet,
    Kor de Groot.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het opzetten van een poll onder KNDB leden zou ingezet kunnen worden om voor nieuwe ideeën een breder draagvlak te kunnen creeëren.

    Wanneer men het profiel van de poll-gebruiker kan identificeren krijgt men ook nog een onderverdeling tussen de top en de breedte.

    Zelf vindt ik het goed dat ze het speeltempo aan hebben gepast.
    Dat het dit speeltempo moest worden is jammerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen