dinsdag 25 februari 2014

Jeugd wil niet...

Door Tjalling van den Bosch

Iemand zegt iets en anderen blaten het na; voordat je het weet, is zoiets 'de waarheid' . . . ! Daarom reageren (bijvoorbeeld) 'grote bedrijven' ook zo fel als er iets gezegd wordt (over het bedrijf), dat hen niet aanstaat.
Ooit sprak ik de voormalige praeses van sc. Heerenveen (Riemer van der Velde) aan op het feit, dat hij nogal fel reageerde op een onzinnige opmerking. "Voordat je het weet is het de waarheid" antwoordde de toenmalige voorzitter;  "soms schrijft men iets in een krant en als je daar niet gelijk tegen ingaat, ettert
zoiets soms lang door, ook al is het onzin" voegde hij er noch aan toe.

Daar moest ik aan denken toen iemand zei: "De jeugd wil niet meer dammen". Velen papagaaiden hem direct na, maar ik vroeg mij af: "Is dit wel zo . . . ?"  Als ik naar grote toernooien ga, als deelnemer (Salou en Albufeira) of als  toeschouwer (Heerhugowaard, Nijmegen, Hoogeveen, etc.), dan valt het mij op, dat er (zeker in de schoolvakanties) best wel veel jongeren zijn die dammen  (en ook wel degelijk uit Nederland).
Wanneer ik op de site van de P.F.D.B. zie hoeveel jeugd, onder andere op Urk, aan het dammen is, dan denk ik; "Het kan dus wel . . . !"  Hulde mensen van Urk aan Zet, ga zo door en natuurlijk alle anderen die zich inzetten voor de jeugd.

Zou het ook zo kunnen zijn dat de jeugd wel wil, maar dat de ouderen niet (meer) willen opleiden . . . ?!?
Gaat u, waarde lezers en lezeressen, eens na bij uw eigen club; wordt daar überhaupt nog wel iets gedaan 'aan de jeugd' ?  Ik weet natuurlijk maar al te goed dat de jongeren, als ze in hun puberteit terecht komen, het dammen snel de rug toekeren, ik was zelf ook een tijdlang zo'n afvallige. Maar als je geen tijd en energie in deze adolescenten steekt, dan zal men ook later onze denksport niet (zo makkelijk) weer oppakken.
Herintreders zijn bijna altijd mensen, die vroeger (in hun jeugd) met het dambijltje hebben gehakt !

En . . . wijs nu niet direct naar de bondsbestuurders, want het opleiden van de jeugd staat of valt met de inzet van de verenigingen. een bond organiseert (als het goed is) alleen wedstrijden voor de diverse leeftijds-categorieën. Natuurlijk zou een goede bondsbestuurder kunnen inspireren en enthousiasmeren, maar dat is (schijnbaar) niet velen gegeven. Het komt vaak neer op die ene persoon, die zijn ziel en zaligheid in de jeugd legt.

Daarom, beste dammers en damsters, kijk eens in uw directe omgeving; is daar iets voor/met de jeugd te doen (op damgebied) ?  EN . . . kom nu niet met bezwaren aanzetten, maar met mogelijkheden ! Vaak kunt u de jeugd, als ze éénmaal de basiskennis hebben vergaard, leuke slagzetten voorleggen, zoals;

Wit speelt en wint, denk aan meerslag gaat voor !
Ook het eindspel wint !



Wederom wit speelt en wint, '(veel) geven en dan nemen' is hier het motto !



Als men wel een pareltje tussen al die jeugd opvist (zou men daarom zo'n succesvolle jeugdafdeling hebben op Urk) dan kan men het eens proberen met deze, van een zekere Garlopeau;

Natuurlijk weer; wit speelt en wint, en wel door 32-28  (26x37)  27-21  (16x27)  28-22  (27x18)  38-32  (37x28)  33x15  (24x44)  15x35  (44-49)  50-44  (49x40)  35x44  met  oppositie. Een leuk trucje is het om diegene die deze laatste opgave 'ziet' te vragen om niet de combinatie uit te voeren, maar om de eindstand op te zetten ! Deze methode is een goede oefening ook voor de gevorderde dammer; goed om de situatie na een combinatie te leren inschatten. Collega-teamleider Hans van Dijk zou zo'n oefening ook wel kunnen gebruiken, want tijdens de wedstrijd (Huizum - Provinciaal Gronings Tiental -14 januari 2014-), in de nationale clubcompetitie, verraste hij zijn tegenstander, Sietse Rozema, vanuit onderstaande diagram volkomen;

We komen erin na wits 29ste zet 49-43.Hans van Dijk mag nu met zwart een antwoord bedenken en dat doet hij (!), want hij ziet namelijk een dam op veld 48 schemeren;  (25-30)  zijn tegenstander denkt: "Wat heb ik nou aan mijn fiets hangen ?" Hij heeft de combinatie totaal gemist zo zegt hij;  34x25, Hans, nu helemaal verguld, vervolgt met; (23-29)  33x24  (13-19)  24x22  (14-20)  25x3  (12-17)  3x21 (26x48).AHHHHHH, 39-33  (48x31)  36x27 . . .

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst . . .,
maar zorgen de ouderen wel dat die toekomst er straks nog is . . . ?!?


1 opmerking:

  1. Urk geeft het goede voorbeeld aan alle andere clubs in Friesland. Door de inzet van Snoek en anderen is er een mooie ploeg jeugd bij elkaar gevist. Inmiddels heb ik twee keer een gastles gegeven (onder auspiciën van de PFDB) an een enthousiast zestal kinderen aldaar. Jammer genoeg is bij de meeste clubs de animo om jeugdles te geven geen prioriteit meer, zelfs bij mijn eigen club werden de lessen die ik op een basisschool gaf teleurstellend genoeg genegeerd door het bestuur. Geen enkele interesse. De reden dat er weinig jeugd is ligt niet bij de KNDB of bij onwil van kinderen, maar in het ontbreken van voldoende mensen die zich willen inzetten om een jeugdclub te runnen. In Urk en Sneek is er wel een goed jeugdbeleid. Ik heb vanavond in Sneek mijn tweede damles gegeven aan de talentvolste spelers. Morgenavond volgt de derde les in Urk.

    BeantwoordenVerwijderen