woensdag 2 juli 2014

Nina...

Door Tjalling van den Bosch     


Het valt me zwaar om iets over Nina Hoekman te schrijven. Doordat Nina tot mijn persoonlijke kennissenkring behoorde (-alleen al het schrijven in de verleden tijd valt me bijzonder zwaar-), weet ik hoeveel ze heeft moeten doorstaan/overwinnen; maar helaas deze strijd was niet te winnen. Ze werd geboren als: Nina Georgijevna Jankovskaja op 8 augustus 1964 te Kiev (Oekraïne). Haar moeder was een wereldberoemd wiskundige; Nina stelde haar leven vooral in dienst van het dammen. Tijdens één van de vele damtoernooien ontmoette ze Henk Hoekman, de twee kregen een relatie. In 1995 emigreerde Nina naar Nederland (Zutphen) en trouwde ze met Henk. Na het huwelijk kreeg Nina een Nederlands paspoort, daarin staat haar achternaam vermeld als: Iankovskaia, daarom staat haar naam ook zo geschreven op de rouwkaart. In 2004 werd hun zoontje Oleg geboren; vrij kort na de bevalling werd bij Nina borstkanker geconstateerd. Nu is Nina er niet meer; ze overleed in de vroege ochtend van 26 juni 2014.

Strijd . . .

Jarenlang vocht Nina tegen deze verschrikkelijke ziekte. In het blad 'Linda' (van juli 2014) vertelt Nina: "In 2005 kreeg ik borstkanker. Daarna is het uitgezaaid. Al meerdere keren heb ik gehoord dat ik 'nog maar een paar weken heb'.  Dan tel je af. Maar ik ben een sporter en sporters geven nooit op.
Onze zoon is niet meer onder de indruk als artsen zeggen dat hij mij binnenkort moet missen. Ik ben zo blij dat ze ongelijk hebben. Dat ik mijn zoon tien heb zien mogen worden. En hij zich zijn moeder zal herinneren. Ik heb meer dan zeventig chemokuren en twee volledige bestralingen gehad. Enkele rechtstreeks op mijn gezonde hersenen. De artsen noemen het een medisch wonder dat ik nog een denksport kan doen". Het tijdschrift is opgezet door de bekende t.v.-persoonlijkheid Linda de Mol; zij werd dit jaar 50 en vanwege dit feit interviewde ze andere vrouwen uit hetzelfde bouwjaar (1964), dus ook Nina. 

Helaas kwam Nina anderhalve maand te kort om de 5 kruisjes vol te maken. Natuurlijk kan ik de palmares van Nina nu tevoorschijn toveren, want op het dambord was ze ook zeer strijdbaar en succesvol. Strijdbaar tot het laatst; het Nederlands kampioenschap van dit jaar volbracht Nina vanuit een rolstoel en met een secondant, want de stukken verplaatsen,  noteren en de klok indrukken ging niet meer. Ondanks diverse andere ongemakken mochten haar partijen 'er zijn'; het leverde haar haar elfde titel op, een record dat ze deelt met Karen van Lith en waar ze haar zinnen op had gezet.  Ik hoop dat anderen de totale erelijst van Nina aan het papier toevertrouwen. Veel van mijn herinneringen aan Nina zijn persoonlijk, daarom houd ik die liever voor me.

Trainster . . .

Nina heeft zich in Nederland, naast haar eigen damcarrière, ook ingezet als trainster; ze heeft zich vooral intensief bemoeid met het opleiden van jonge talenten, zowel jongens als meisjes. De volgende gebeurtenis speelde zich af na een toernooi, waarin naast Nina ook Roel Boomstra in de prijzen was gevallen. Tijdens de prijsuitreiking werd de prijswinnaars gevraagd om op de voorste rij te gaan zitten. Nadat eenieder plaats had genomen werd Zoja Golubeva door de organisatie gevraagd om 'even op te schuiven' want het was 'mooi voor de foto' wanneer moeder en zoon naast elkaar zouden zitten. De organisatie dacht blijkbaar echt dat Nina de moeder van Roel was. Ook Heike Verheul werd vaak als dochter van Henk en Nina gezien, dit toont aan hoe betrokken en intensief Henk en Nina met de jeugd omgingen.

Nina heeft ook altijd gevochten voor 'haar jeugd', zeker toen de K.N.D.B. de geldkraan voor het begeleiden van meisjes/vrouwen dichtdraaide. Nina liet geen van haar pupillen vallen; ze bleef de jeugd begeleiden ondanks dat haar functie als bondstrainster uiteindelijk werd afgeschaft. Haar onverzettelijkheid was een voorbeeld voor de jongeren. Altijd heeft Nina zich in dienst gesteld van anderen; alhoewel daar alle aanleiding toe was, hoorde je haar nimmer klagen. Niet alleen de dam-opleiding voor de jeugd vond Nina belangrijk, ook op school en
op sociaal gebied moesten haar leerlingen zich ontwikkelen. Oud-pupil Michel Stempher schreef hartverwarmende woorden op het FMJD-forum;  ook het 'in memoriam' van Peter Pippel op de 'Salou Open-site' sprak boekdelen over wat Nina voor hem persoonlijk en voor het toernooi heeft betekend. 
De KNDB roemt op haar site (ter nagedachtenis aan Nina) vooral Nina's liefde voor het dammen en haar inzet als trainster: "Nina was het boegbeeld van het vrouwen-dammen in Nederland".

De uitvaart . . .

De uitvaartdienst voor Nina vond plaats op 1 juli (2014) in crematorium De Omarming te Zutphen (voor de duidelijkheid; Nina werd daar begraven, niet gecremeerd). Zeer veel mensen kwamen Nina de laatste eer bewijzen; er waren veel sprekers die allemaal Nina neerzetten als een geweldige sportvrouw en een warm mens. Als laatste nam Nina's zoon Oleg het woord; velen 'braken' toen Oleg zei: "Mama, ik wou dat deze dag nooit was gekomen". Henk nam aan het graf van zijn vrouw nog even kort het woord; hij bedankte een ieder voor hun komst en zei te hopen dat hij en Oleg  spoedig weer de weg naar betere tijden kunnen inslaan.

Nina, lieve schat, de strijd is gestreden, rust in vrede.

Dit artikel (over Nina) kan natuurlijk niet worden afgesloten zonder een diagram. 
De ochtend dat Nina overleed speelde haar pupil Wouter Sipma in de 4de ronde van het Nikolay Kychkin Memorial in Jakoetsk tegen de sterke Rus Nikolai Gulyaev 

                                                                                   
Gulyaev (zwart) heeft net op de 36ste zet (12-17) gespeeld; Sipma repliceerde met 37.  39-34 en plotseling merkt zwart dat hij in de problemen zit!?! De Rus speelde nog  37.  ..-..  (3-9)  38.  50-45  (14-20), maar had hier reeds gevoeglijk kunnen opgeven. Mocht u willen weten waarom zwart (vanuit de diagram en na Sipma's 37ste zet) verloren staat (?), zoek dan de partij op in Toernooibase: in de analyse-kolom laten kenners ons meegenieten.  

Wouter jongen, Nina zou trots zijn geweest . . .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten