woensdag 13 mei 2015

Matches...

Door Tjalling van den Bosch

Tijdens het afgelopen N.K. in Emmeloord kwam mij ter ore dat er thans particuliere initiatieven worden ondernomen om de W.K.-match tussen Alexander Georgiev en Jean Marc Ndjofang alsnog doorgang te laten vinden. Het zou inderdaad een schande zijn als wederom iemand van het Afrikaanse continent een gooi naar de mondiale titel zou worden onthouden.
 
1963 . . . 

Nadat in 1963 de match tussen de Sovjet-Rus Iser Koeperman en Afrikaan Baba Sy, door toedoen van de dambond van de Sovjet Unie,definitief niet doorging hoorde je in de wandelgangen 'zware' woorden als "discriminatie" en "racisme".  
Dat zal deze keer wel niet zo snel worden geroepen, maar het is en blijft voor mij een absurde situatie dat de F.M.J.D. de match om de wereldtitel niet heeft weten te organiseren. Ik hoor geluiden dat de F.M.J.D. niet verplicht is om deze match (tussen de nummer 1 en 2 van het laatste wereldkampioen) te organiseren; dat mag zo zijn, maar juist vanwege de situatie uit 1963 (toen de F.M.J.D. wél verplicht was om de match te organiseren!) en omdat de strijd om de hoogste mondiale eer een hoogtepunt voor een zichzelf respecterende wereldsportorganisatie zou moeten zijn, had de werelddambond m.i. alles moeten doen om te zorgen dat een Afrikaan ditmaal wél kon strijden in een match om de wereldtitel. 

Er zijn mensen die W.K.-matches maar niks vinden en refereren dan aan bepaalde matches.Inderdaad zijn er deze eeuw W.K.-matches geweest die nu niet direct tot de verbeelding spreken; de reden was dat de organisatoren als malloten aan de bedenktijd hebben zitten sleutelen, met alle gevolgen van dien . . . !?!  De laatste W.K.-match bij de vrouwen (Golubeva-Tansykkuzhina) was zo'n voorbeeld, maar iedereen weet dat dit vooral werd veroorzaakt door het gehanteerde systeem, dat dammen als hoogwaardige denksport in het verdomhoekje plaatst ("elke dag een beslissing!", nou dat is dan een  waardeloos systeem).
 
Wel mooi . . . 
 
Ik kan mij echter matches herinneren die wel mooi en enerverend waren; in een eerder epistel (-Koraal . . .- van september 2014) heb ik de W.K.-match van 1979 (tussen Harm Wiersma en Anatoli Gantvarg)  al eens aangehaald en geconcludeerd dat deze tweekamp het predicaat 'uitmuntend' verdient. (Het woord predicaat werd tot 2006 met een k geschreven, maar sindsdien schijnt het dus met een c te moeten, maar dit geheel terzijde natuurlijk). Uit het matchboek (van 1979) van Sijbrands, Kiers en Münninghoff citeer ik de laatste: 
'Veel dammers hebben er wat je noemt een kick van gekregen. Je zag ze de rug rechten en met fier geheven kin rondstappen, omdat ze ook iets te maken hadden met het schouwspel dat hun twee beste voorvechters twintig partijen lang bij machte waren uit te voeren'.
Ik bedoel maar . . . !
 
Maar er waren meer fraaie matches; denk alleen al aan de tweekampen die Alexei Chizhov (je schreef toentertijd nog Tsjizjov o.i.d.) uitvocht met zowel Ton Sijbrands als Harm Wiersma (zijn daar wel matchboeken van?). Ook kan ik mij (ondanks dat ik toen in de Verenigde Staten woonde en werkte) nog herinneren dat de match Georgiev-Shvartsman er mocht zijn; de 'Keller-variant' (oftewel aanval versus omsingeling) werd toen regelmatig ten tonele gevoerd. "Je hebt wat gemist" zei een grootmeester naderhand tegen mij.
 
Mocht de match Georgiev-Ndjofang alsnog doorgaan, dan hoop ik van ganser harte dat het niet zo'n gedrocht wordt als de laatste W.K.-match voor vrouwen . . . 
 
De volgende keer wil ik het met u hebben over de matches(?) 'van de eeuw'.
 
Tijdens 8ste partij (op 10 oktober 1979) uit de WK-match Gantvarg-Wiersma kwam de volgende stand op het bord:
 
Harm Wiersma (wit) heeft net  45.  32-28  gespeeld; Gantvarg zat niet echt in tijdnood en kon zodoende de gevolgen van  45.  . . - . .   (18-22)  rustig bekijken; er was dan namelijk (ongetwijfeld) gevolgd:  46.  29-23  (22x33)  47.  30-24!!  Hoe zwart nu ook slaat, er komt altijd een combinatie naar veld 9 uit, FRAAI . . . ! 
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten